Konditest (steptest)
Teori: Der
findes mange metoder til at finde en persons kondital. Den direkte metode hvor
man måler iltoptagelsen vha. et spirometer under maksimal arbejdsindsats, er
vanskelig at udføre og kan være farlig. Men på baggrund af målinger af
submaksimalt arbejde kan konditallet beregnes.
I idrætstimerne
vil I sandsynligvis stifte bekendtskab med nogle indirekte testmetoder som
bygger på sammenhængen mellem iltoptagelse og pulsfrekvens. De
enkelte tests har hver deres styrke og
svagheder, og et pålideligt
kondital er ikke let at nå frem til. Ofte vil forskellige konditests give
forskellige resultater. Men
bruges den samme test af samme person flere gange, har man et ret pålideligt mål
for ændringen i personens kondition. Åstrands steptest som findes på RAM
på biologien-cd-rommen har
den fordel at den kan udføres hjemme foran computeren, og den kan gentages så ofte man har 5 minutter tilovers.
Spørgsmål der skal besvares i rapporten:
- Beskriv kort
øvelsesgangen og princippet i steptesten
- Kommenter
resultaterne i forhold til konditallet på fig. 29 i lærebogen (giv
forklaringer på hvorfor dine tal ligger hvor de gør i forhold til skemaets
inddeling)
- Forklar hvad
der forstås ved kondition og hvorledes den kan forbedres (giv en
fysiologisk forklaring)
- Forklar hvad
der sker i kroppen under testen. Her tænkes på muskelarbejde med og uden
ilt
- Forklar
hvorledes en muskel virker under udførelse af muskelarbejde
Tilbage
til Biologi C Øvelser